Therapieën

Verlies in de breedste zin van het woord: overlijden, echtscheiding, ontslag, chronische, psychische aandoeningen, het verlies van “het kind zijn” door misbruik, verlies van identiteit door seksuele geaardheid….

Maar ook begeleiding bij schokkende gebeurtenissen, stress, depressie en burn-out, angsten, verslaving, psychose, eetstoornissen, zelfmoordgedachten, zelfverwonding, agressie, …

Aan de hand van verschillende methodes en intuïtieve coaching nemen wij je mee door je persoonlijke groei.

Gesprekstherapie

Gesprekstherapie is de meest gebruikte vorm van therapie.
Door middel van gesprek zoekt u samen met de therapeute naar oorzaken van en oplossingen voor problemen, Naar inzichten, analyses, verwoording van emoties, …
Als therapeute neem ik hier vooral een actieve en empathische houding aan en ondersteun u in het proces.

Visualisatie

Je gedachten vertalen naar een beeld is vaak een van de beste manier om emoties te verwerken. Dit kan aan de hand van afbeeldingen of voorstellingen van beelden die werkelijkheid zijn of in je gedachten bestaan. In combinatie met gesprekstherapie kan dit de verwerking stimuleren. Beelden zeggen vaak meer dan woorden.

Confrontatietherapie

Confrontatietherapie helpt je om je gedragspatroon aan te passen.
Deze therapievorm kan inzicht geven in verkeerde reacties ten opzichte van jezelf maar ten opzichte van je naaste omgeving. In confrontatie gaan met je angsten is vaak een ommekeer in je verwerking.

Schrijftherapie

Schrijftherapie is een doeltreffende manier van behandeling.
Al schrijvend kom je samen met mij tot inzichten waar je lang hebt naar gezocht of vaak hebt onderdrukt.
Een van de grote voordelen is dat je tijdens schrijftherapie geen direct contact maakt maar dat je deze op eigen tempo kunt neerschrijven en nadien bespreekt.

Speltherapie

Speltherapie wordt gebruikt om kinderen en jongeren te begeleiden.
Want spel is de ideale, maar ook hun natuurlijke manier om emoties en gevoelens te uiten.
Bij het spel kan er observatie gedaan worden en kan het spel in woorden en gevoelens omgezet worden.

Cognitieve herstructurering

Na een verlies kom je vaak in een vicieuze cirkel terecht. Waardoor je dagelijks leven zijn structuur verliest. Aan de hand van cognitieve herstructurering zoeken we uit waarom dit veranderd is en passen we dit aan waar nodig. Zodat er geen negatieve belemmering meer is en je opnieuw gezond kunt functioneren. Zoals een beter slaappatroon, gezonder eetgewoontes, huishouden, werk en ontspanning in evenwicht houden. Op deze manier voel je minder stress, druk, depressie,… en stap je af van oude gewoontes.

Laten we samen iets geweldigs opbouwen.