Nu vele van ons thuiszitten, kunnen we er alleen maar het beste van maken! 🙏🍀

1. De keuze ligt in jouw handen leef je nu in ANGST of HOOP. Een wereld van verschil.                                                                                                                                                                                 

2. Spaar je adem…Stop met zuchten en puffen uit verveling. In het ziekenhuis zouden mensen er alles voor  overhebben om te mogen ademen.

3. Laat je niet beïnvloeden door slecht nieuws op social media. Gebruik je gsm om sociaal contact te leggen met vrienden of familie…als je daar nood aan hebt!

4. Ga naar buiten, geniet van een wandeling, ontdek plekjes in je eigen stad waar je nooit eerder kwam.

5. Door het ritme van de maatschappij balanceren mensen vaak op het randje van burn-out, depressie, …laat dit nu het moment zijn om verplicht naar je lichaam en geest te luisteren.

6. Zorg voor structuur in je dag, maak een weekschema op. Doe klusjes, de lenteschoonmaak, ruim kasten uit,… maak ook tijd voor een boek, een kopje koffie, muziek, een film, ….

Op het einde van de week kijk je met een voldaan gevoel terug op je resultaat.

7. Geen voetbaltraining, geen balletles, geen tekenacademie, … Je hoeft nergens op tijd te zijn! Geniet van deze rust.

8. Bak koekjes, cake en taart met de kids. Maar maak ook eens een lekkere smoothie of fruitsalade.

9. Buig deze maatregel om van MOETEN naar MOGEN.

10. Hou een dagboek bij, schrijf er ‘s avonds alle leuke , positieve, misschien wel gekke dingen in die je vandaag dag gedaan hebt. Zo ga je met een fijn gevoel gaan slapen.

11. Wanneer je gaat wandelen doe dit bewust. Heb oog voor detail. Zie de bloesems, de paasbloemen, luister naar je ademhaling, voel de frisse wind in je neus, kijk naar de eendjes, naar de wolken,…

12. Doe hetzelfde met vervelende klusjes. Meng  enkele druppels van je favoriete etherische olie in je emmer en geniet van de geur! Zet je lievelingsmuziek op en dans met de stofzuiger. Maak er een familiemoment van en geniet van het teamwork.

13. Haal de gezelschapspelletjes van onder het stof! Maak er een competitie van! De verliezer doet iets leuks voor de winnaar!

14. Neem je tijd om te douchen, gebruik alle potjes en geurtjes die al een tijd op je staan te wachten. Neem je haar met aandacht onder handen, geef jezelf een mani- en pedicure. Draag zorg voor je lichaam en je uiterlijk, ook al kom je niet buiten!

15. Verras iemand…met je talent! Kan je goed tekenen of schilderen? Ben je een krak in handwerk, tover je lekkere taartjes uit je oven? …. doet dit, neem deze mee tijdens een wandelingen en bel bij een willekeurig huis aan en maak iemand blij!

16. Misschien is het saai in huis? Probeer het op te fleuren! Haal je paasversiering van zolder! Verplaats eens een kast, zetel, draai de tafel, … ga experimenteren! Een ander zicht, een ander gevoel!

17. Vergeet je gevoel voor HUMOR niet! Spanningen, onenigheden, op elkaars lip leven, meningsverschillen…wring ze de nek om met een goede portie humor! Het ideale medicijn.

18. Lach de ernst van de situatie niet weg, praat erover met je gezin, leg kinderen uit wat het is, wat de gevolgen kunnen zijn, vertel hen de waarheid. Schuif hun vragen, hun ongerustheid niet van tafel ze hebben recht op antwoord

.19. Wanneer je gevoelens hebt van angst en paniek(aanvallen), ongeloof, woede, onrust, slapeloosheid, overbezorgdheid, verdriet, heimwee, gemis, …. zoek een luisterend oor, zoek professionele hulp, zorg tijdig voor je geestelijk gezondheid, we moeten sterk staan voor wat nog komt!!